Vatra Dornei

Vatra Dornei este un municipiu din judeţul Suceava, Bucovina, poziţionat în nord-estul României şi aflat la confluenţa râurilor Bistriţa Aurie şi Dorna, în partea de nord a Carpaţilor Orientali.

Legenda întemeierii este legată de tragica poveste de dragoste care se termină de uciderea accidentală a păstoriţei Dorina de către întemeietorul Moldovei, Dragoş Vodă, fiind decis ca apa lângă care s-a petrecut drama sa poarte numele Dorinei, de unde şi numele de “Vatra Dornei”.

După anul 1775, oraşul intră sub stăpânire austriacă, iar locuitorii acestuia devin iobagi ai domeniului împărătesc Câmpulung, fapt care numeroase conflicte sfârşite prin însemnate pierderi de vieţi omeneşti.

Nemulţumirilor şi opresiunilor asupra locuitorilor Dornei li s-a pus capăt în jurul anului 1850, după plângeri repetate ale localnicilor către împărat şi autorităţile locale, când a fost abrogată vechea constituţie austriacă şi au fost luate măsuri pentru ridicarea standardelor de trai.

Dezvoltarea aşezării a început în secolul XVIII, concomitent cu staţiunile balneare construite după descoperirea unor uriaşe rezerve de ape minerale. În anul 1855, şase ani după constituirea ducatului Bucovinei prin dezlipirea de Galiţia, satul Dorna a fost ridicat la rangul de târg, localitatea fiind înscrisă sub denumirea actuală în actele oficiale ale stăpânirii habsburgice. Vatra Dornei a fost declarat oraş al Imperiului Austro-Ungar la 17 decembrie 1907.

Primul război mondial a adus luptele pe creasta munţilor din jurul oraşului Vatra Dornei, transformându-l într-o fortăreaţă armată a trupelor austro-ungare, a căror staţionare de doi ani a dus la mari daune asupra oraşului.

Vatra Dornei a intrat în componenţa României Mari alături de întreaga Bucovina la sfârşitul primei conflagraţii mondiale. În timpul celui de al Doilea Război Mondial, în special în anii 1943-1944, staţiunea balneară a oraşului a suferit numeroase distrugeri, fiind naţionalizată prin la 11 iunie 1948.

În perioada regimului comunist a început o largă campanie de refacere şi modernizare a tuturor obiectivelor constituind averea staţiunii, iar după 1950, aceasta a intrat în exploatare la întreaga capacitate şi, până în 1989, a continuat să se dezvolte în toate planurile: medical, de agrement, de odihnă.

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s