Câteva observaţii asupra numelui Vişan-Miu

Deşi, întrebat privind originea numelui compus „Vişan-Miu”, îmi place să dau vina pe comunişti – autori prin excelenţă de erori şi confuzii birocratice -, pe care, în aceste relatări, îi acuz că ar fi creat acest nume, datorită unei greşeli birocratice (pentru bunicul meu, Ion, sau pentru străbunicul meu, Predilă – ambii stabiliţi în Bucureşti), adevărul este că lucrurile nu stau aşa:

În certificatul de naştere al bunicului meu, Ion, din 1908, tatăl lui apare ca Predilă Vişan-Miu (după o copie grefiată la 14 martie 1929) [*]:

Certificat nastere

Certificatul de naştere

Existenţa acestui straniu nume compus i-a creat uneori anumite dificultăţi bunicului meu. În 1964, de pildă, două martore au trebuit să declare că Ion Vişan-Miu este acelaşi cu Ion Vişan (cum apare în anumite acte):

“Cunoaştem de mult timp pe Vişan-Miu Ion, domiciliat în Bucureşti, str. Chopin nr. 14, raionul 1 Mai şi ştim că numitul mai este cunoscut în societate şi trecut în unele acte personale oficiale şi sub numele de Vişan-Ion, aşa încît Vişan-Miu Ion este una şi aceeaşi persoană cu Vişan-Ion.”

Încheiere de autentificate nr. 167

Încheiere de autentificate nr. 167 / 13 ianuarie 1964, dosarul nr. 1113/1964 al Notariatul de Stat al Raionului “1 mai” Bucureşti, Ministerul Justiţiei. Notar: Zaidman Altär David.

În anumite acte (ex: certificatul de botez al unchiului meu Constantin, nr. 7373 / 8 ianuarie 1946, Parohia Bărbătescu Nou), bunicul apare ca „Ion Miu Vişan”, pe când în altele (ex: certificatul de botez al tatălui meu Radu, nr. 2 din 2o iulie 1952), apare doar ca „Ion Vişan”.

Curios mi se pare faptul că, într-o înmatriculare de firmă/autorizaţie din 1942/1943 a Camerei de Comerţ / Ministerului Finanţelor, apare ca „Ioan M.Vişan”, ceea ce ar sugera că „Miu” este prenumele său sau al tatălui (ceea ce nu este, tatăl său fiind numit Predilă).

De exemplu, în certificatul de cununie cu bunica mea Eliza (nr. 16 / 25 octombrie 1942, al Parohiei Bisericii Sf. Nicolae “Popa Tatu”), apare înscris ca „Ioan P. Vişan”, „P” fiind prenumele tatălui (Predilă).

***

În fine, admit că şi copiilor lui, şi nouă, nepoţilor săi, posesia numelui compus „Vişan-Miu” – în loc de simplul „Vişan” – ne provoacă anumite dificultăţi. Ca o curiozitate, pe când unchiul meu poartă doar numele de familie „Vişan” (datorită probabil unei „decizii” a unui birocrat), tatăl meu poartă numele „Vişan-Miu”, pe care îl purtăm şi noi, copii lui.

În mod firesc, adesea, tatăl meu se prezintă ca „Radu Vişan” ci nu „Radu Vişan-Miu”, dintr-o uşurătate lesne de înţeles. Şi noi, copii lui, procedăm adesea astfel.

***

Pentru elucidarea apariţiei numelui de familie „Vişan-Miu”, cred că ar trebui să caut certificatul de naştere al străbunicului meu Predilă (din 1883/1884).

 

_____________

[*] Grefele:

Nastere 1908 (1) Nastere 1908 (2)

 

Despre Tudor Vişan-Miu

Sunt un tanar cu preocupari intelectuale. Principalele mele domenii de interes: istoria, genealogia, memorialistica, literatura, lingvistica, economia, politica, filosofia, teologia. Legat de aceste domenii: cred ca nu exista o unica istorie "obiectiva si adevarata", ca fiecare persoană are origini familiale ce merita aflate si ca "o viata capata mai mult sens atunci cand este scrisa". Iubesc cartile. Cred ca a scrie corect in propria limba este o dovada de patriotism (nu am putut-o face in acest profil deoarece Gravatarul nu accepta diacritice - n.m.). Am o viziune social-economica "de dreapta". Cred ca "treburile publice" sunt o chestiune de interes general, dincolo de "partea scandaloasa" ce prea adesea însoteste administrarea lor (care ar trebui facuta de oameni de stat). In privinta formei de guvernamant a Romaniei, sunt sustinatorul unei monarhii constitutionale. Consider democratia si capitalismul cele mai bune sisteme inventate pana acum de catre om. Filosofic, ader la modernitatea clasica. Religios, sunt un crestin fundamentalist si conservator. ”Primeste deci darul meu, care ti-a fost adus, fiindca Dumnezeu m-a umplut de bunatati si am de toate” (Geneza, 33:11)
Acest articol a fost publicat în Cercetare arhivistică și etichetat . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Un răspuns la Câteva observaţii asupra numelui Vişan-Miu

  1. Pingback: Consideraţii asupra originii numelui “Vişan” | Amintiri din Cutia de Carton

Lasă un răspuns

